Witamina B6 – istotna dla naszego organizmu

To jak ważne są dla naszego organizmu witaminy wie już chyba każdy świadomy dorosły człowiek. Między innymi dlatego coraz częściej potrafimy zadbać o to, by w naszym organizmie nie brakowało tych istotnych składników, które odpowiadają za prawidłową pracę naszego organizmu. Wśród istotnych witamin znajdują się te z grupy B, które odpowiadają za wiele dokonujących się w naszym organizmie procesów. Jedną z nich jest witamina B6, o której postaramy się w niniejszym opracowaniu powiedzieć nieco więcej.

Witamina B6 w naszym organizmie bierze między innymi udział w przemianie aminokwasów oraz tłuszczy i węglowodanów. Może gwarantować ich prawidłowy rozkład i rozprowadzenie po organizmie. Dużą rolę odgrywa również w ramach gospodarki hormonalnej co jest także bardzo ważne. Ma swoją rolę w stabilizowaniu ciśnienia krwi, skurczy mięśni czy pracy serca. Może odpowiadać za odporność oraz funkcjonowanie układu nerwowego. Poza tym wpływa również na kobiety, które zmagają się z napięciem przedmiesiączkowym oraz chcą łagodzić zły wpływ leków. Jeśli będzie przyjmować się odpowiednio duże dawki witaminy B6 można również liczyć na to, że mniejsze będzie ryzyko zapadnięcia na chorobę Parkinsona.

Jeśli w organizmie będzie zbyt mało witaminy B6 trzeba liczyć się z objawami takiego niedoboru, które bardzo szybko zaczną się pojawiać. Może to być między innymi nadmierny stres, zmęczenie czy depresja. Witamina bardzo mocno działa na układ nerwowy, dlatego jej niedobór może spowodować zapalenie nerwów, problem z procesami myślowymi, popsucie samopoczucia czy obniżenie sprawności myślowej. Niedobór witaminy B6 może również spowodować problemy związane z niedokrwistością, kamienicą nerkową, nudnościami i wymiotami. U dzieci jej brak może spowodować kłopot z opóźnieniem umysłowym, problemy z budową kości czy objawy padaczki. Niekiedy jej brak powoduje również szybszy rozwój miażdżycy.

Nadmierne przyjmowanie tej witaminy może powodować również problemy z układem nerwowym, które mogą mieć niezwykle szeroki zakres.

Witaminę B6 możemy znaleźć w bardzo wielu produktach żywnościowych. Znajdziemy ją w rybach, mięśnie czy wszystkich warzywach skrobiowych takich jak ziemniaki. Również niektóre owoce takie jak banany mają jej dość dużo. Rozwiązaniem mogą być również specjalne płatki śniadaniowe, w których zwiększona jest celowo ilość tej witaminy. Podstawowe zapotrzebowanie na tą witaminę nie jest duże i wynosi tylko około 2 mg na dobę. Stosuje się jednak dawki około 200 mg na dobę, jeśli mają swoją terapeutyczną wartość.