Hiperwitaminoza, czyli niebezpieczne witaminy

Witaminy to bardzo ważny element naszej diety. Są istotne dla prawidłowego działania organizmu, ponieważ biorą udział w licznych procesach biochemicznych. Polacy z roku na rok łykają coraz więcej suplementów, aby uchronić się przed niedoborami i zapewnić sobie zdrowie i witalność. Jednak istnieje też druga strona medalu. Niewiele osób wie, że hiperwitaminoza, czyli nadmiar witamin, może być równie szkodliwa, co ich niedobór.

Witaminy to bardzo ważny element naszej diety. Są istotne dla prawidłowego działania organizmu, ponieważ biorą udział w licznych procesach biochemicznych. Polacy z roku na rok łykają coraz więcej suplementów, aby uchronić się przed niedoborami i zapewnić sobie zdrowie i witalność. Jednak istnieje też druga strona medalu. Niewiele osób wie, że hiperwitaminoza, czyli nadmiar witamin, może być równie szkodliwa, co ich niedobór. 

Kiedy witaminy mogą szkodzić?

Podczas stosowania zdrowej i zbilansowanej diety nie ma ryzyka przekroczenia bezpiecznej dawki. Niebezpieczne może być natomiast przyjmowanie wielu preparatów witaminowych i suplementów. Nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie (na przykład witamina b12) organizm pozbywa się z moczem. Można wspomóc ten proces pijąc spore ilości niegazowanej wody. Natomiast w przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli A, D, E i K, ich nadmiar gromadzi się w tkankach podskórnych, wykazując właściwości toksyczne. Czy można przedawkować witaminy? Można. Dlatego w ich suplementacji wskazany jest umiar.

Czym grozi nadmiar witamin?

Nadmiar witaminy K powoduje wzmożone pocenie się i stałe uczucie gorąca. Witamina K reguluje proces krzepnięcia krwi, a przekroczenie bezpiecznej dawki może prowadzić do niedokrwistości.

Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową, dlatego jej nadmiar może spowodować zwiększenie wchłaniania wapnia. To natomiast prowadzi do zwapnienia narządów wewnętrznych (np. serca). Hiperwitaminoza witaminy D powoduje spadek apetytu, senność, bóle brzucha, biegunki, zaparcia.

Witamina A (retinol), podawana w dawce wielokrotnie przekraczającej normę, może doprowadzić do zatrucia. Jego objawy to: złe samopoczucie, wypadanie włosów, bóle głowy, biegunka, zaburzenie pracy nerek, reakcje skórne. Nadmiar witaminy A negatywnie wpływa na rozwój płodu, dlatego kobiety w ciąży powinny szczególnie na nią uważać. Bezpiecznym rozwiązaniem jest przyjmowanie beta-karotenu, czyli prekursora wit. A. Dzięki temu organizm wytworzy tylko tyle retinolu, ile będzie potrzebował.

Tokoferol, czyli witamina E, nie ma ustalonego bezpiecznego limitu przyjmowania. Nawet wielokrotne przekroczenie zalecanej dawki może nie spowodować wystąpieniem zatrucia, dzięki niskiej toksyczności tej witaminy. Jeśli objawy wystąpią, są to: zmęczenie, zaburzenia jelitowe, podwójne widzenie, bóle głowy.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, nie rozpuszcza się w tłuszczach, jednak jej nadmierne spożycie może powodować nudności, biegunki i działać szkodliwie na żołądek. Z tego powodu nie warto faszerować się ogromnymi dawkami tej witaminy, na przykład podczas przeziębienia.  

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn